Opakowanie jako instrument promocji wioski tematycznej



Abstrakt

W Polsce liczne obszary wiejskie nieustannie ulegają zmianom, zmienia się również mentalność ich mieszkańców. Stają się coraz bardziej świadomi, potrafią stworzyć ciekawą ofertę dla lokalnej społeczności, co wpisuje się w ideę trwałego, zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Tworzona oferta staje się atrakcyjna również dla potencjalnych turystów, a jej kształtowanie odbywa się m.in. poprzez promowanie własnej miejscowości i budowanie wiosek tematycznych. Tego typu lokalna inicjatywa społeczno-gospodarcza powstała w Stężycy k. Dęblina. Koncentruje się ona na przedstawieniu lokalnego dorobku w nowej rzeczywistości, ale opartego na bazie miejscowej historii. Domeną dla miejscowych starań jest przywołanie dawnych zwyczajów szlacheckich jako wzoru gościnności na rzadko dziś spotykanym poziomie. Jednym z instrumentów promocji jest regionalne opakowanie ze skóry drobiowej, nadające się do produktów spożywczych. Przekaz ludowy kojarzony z kurczakiem służy propagowaniu dziedzictwa kulturowego i jest determinantem rozwoju lokalnego ruchu turystycznego.


Słowa kluczowe

obszary wiejskie; wielofunkcyjność; inicjatywa lokalna; turystyka; promocyjna funkcja opakowań

Borowska A., 2009. Rola i znaczenie lokalnych grup działania w promocji produktów tradycyjnych w Polsce. W: I. Sikorska-Wolak (red.), Turystyczne funkcje obszarów wiejskich. Wyd. SGGW, Warszawa, 117–127.

Cygan K., 2009. Lokalne grupy działania na rzecz promocji produktu lokalnego. W: I. Sikorska-Wolak (red.), Turystyczne funkcje obszarów wiejskich. Wyd. SGGW Warszawa, 129–138.

Goliasz M., 2013. Koncepcja historycznej wioski tematycznej w Stężycy. Rap. Rolny 11, 1–12.

Hales C., 1999. Opakowanie jako instrument marketingu. PWE, Warszawa.

Idziak W., 2008. Wymyślić wieś od nowa. Wioski tematyczne. Fundacja Wspomagania Wsi, Koszalin.

Idziak W., 2009a. Uwarunkowania tworzenia wiosek tematycznych i ich produktów turystycznych. W: P. Palich (red.), Marka wiejskiego produktu turystycznego. Wyd. Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 172–180.

Idziak W., 2009b. Zarządzanie przestrzenią wsi przez dodawanie jej wartości. W: Polskie krajobrazy wiejskie dawne i współczesne. Pr. Kom. Krajobrazu Kult. 12, 198–205.

Janas E., 1994. Powstanie kościuszkowskie na Ziemi Stężyckiej. Wyd. Towarzystwo Przyjaciół Stężycy, Stężyca, 30 ss.

Janas E., 1996. Zjazd w Stężycy w 1606 roku. Towarzystwo Przyjaciół Stężycy, Stężyca, 35 ss.

Janas E., 1998. W obronie państwa i ojcowizny: szlachta Ziemi Stężyckiej w połowie XVII wieku. Towarzystwo Przyjaciół Stężycy, Stężyca, 36 ss.

Jerzyk E., 2006. Nowoczesne opakowanie – design, funkcjonalność i informacje. Opakowanie 2, 24.

Kałkowska D., 2002. Opakowanie jako narzędzie budowania tożsamości marki. Opakowanie, wyd. specjalne.

Kubera H., 2013. Problemy i uwarunkowania rozwoju opakowań przyszłości, cz. 1. Opakowanie 2, 48–53.

Kurzyp K., 1989. Stężyca nad Wisłą. Towarzystwo Przyjaciół Stężycy, Stężyca, 232 ss.

Kurzyp K., 1990. Dobra ziemskie w dawnym powiecie stężyckim. Towarzystwo Przyjaciół Stężycy, Stężyca, 76.

Lipianin-Zontek E., Zontek Z., 2009. Promocja produktu regionalnego na przykładzie regionu „Beskidy”. W: I. Sikorska-Wolak (red.), Turystyczne funkcje obszarów wiejskich. SGGW, Warszawa, 105–110.

Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., 2003. Postęp techniczny w opakowalnictwie. Wyd. AE, Kraków, 77–78.

Mika-Mętel M., 2011. Walory promocyjne opakowań. Opakowanie 2, 64–68.

Mika-Mętel M., 2012. Aspekty innowacyjności produktowej na rynku opakowań. W: J. Harasim (red.), Współczesna gospodarka – wyzwania, dylematy, perspektywy rozwoju. Zesz. Nauk. UE w Katowicach, 111–119.

Mika-Mętel M., 2013. Opakowania w e-biznesie. Opakowanie 4, 63–65.

Nowacka M., Niemczuk D., 2013. Materiały i wyroby pochodzące z recyklingu a bezpieczeństwo żywności. Opakowanie 7, 44–47.

Pawłowski F., 1993. Stężyca przez dzieje. Kalendarium wydarzeń. Towarzystwo Przyjaciół Stężycy, Stężyca, 52 ss.

Pawłowski F., 1999. Ulice i domy w Stężycy w 1998 roku. Towarzystwo Przyjaciół Stężycy, Stężyca, 127 ss.

Podolska A., Orzechowska-Szajda I., 2013. Inicjatywy lokalne szansą na nowe postrzeganie obszarów wiejskich. Archit. Krajobrazu 2, 44–57.

Roman A., 2009. Marka w agroturystyce. W: I. Sikorska-Wolak (red.), Turystyczne funkcje obszarów wiejskich. Wyd. SGGW, Warszawa, 139–149.

Sawicki B., Janicka J., 2009. Rola dziedzictwa kulturowego Lubelszczyzny w kreowaniu markowego produktu turystycznego. W: P. Palich (red.), Marka wiejskiego produktu turystycznego, Wyd. Akademii Morskiej, Gdynia 2009, 36–44.

Seweryn R., 2009. Marka produktów regionalnych narzędziem promocji turystycznej obszarów wiejskich. W: P. Palich (red.), Marka wiejskiego produktu turystycznego, Wyd. Akademii Morskiej, Gdynia, 107–115.

Sikorska-Wolak I., 2009. Turystyczne funkcje obszarów wiejskich. Wyd. SGGW, Warszawa, 5–6.

Sikorska-Wolak I., Zawadka J., 2011. Postawy społeczności lokalnej wobec rozwoju turystyki wiejskiej. Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin., Oceanomica 288(64), 93–102.

Stec A., Stec S., 2009. Budowa i rozwój produktu w oparciu o walory turystyczne obszarów wiejskich na przykładzie województwa podkarpackiego. W: P. Palich (red.), Marka wiejskiego produktu turystycznego, Wyd. Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 68–75.

Stężycki S., 1984. Stężyca nad Wisłą. Monografia w zarysie, rps, zbiory Gminnej Biblioteki Publicznej w Stężycy, 282.

Ucherek M., 2010. Innowacyjność rozwiązań w zakresie opakowań w opinii konsumentów na wspólnym rynku europejskim. Opakowanie 8, 6.

Wacięga S., 2011. Przedsiębiorczość obywatelska w działalności wioski tematycznej. Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin., Oceanomica 288(64), 81–90.

Walden-Kozłowska A., 2005. Towaroznawcze aspekty badania i oceny wartości promocyjnej opakowań jednostkowych towarów powszechnego użytku. Zesz. Nauk. AE w Krakowie 165, 180 ss.

Zając K., Siek S., 2009. SIECIECHÓW. Szkice do dziejów miejscowości od czasów najdawniejszych do współczesnych. Skaut.pl, Kozienice–Sieciechów 2009, 1–116.
Pobierz

Opublikowane : 2015-11-25


LIPIŃSKA, H., GOLIASZ, M., KORNAS, R., & GOLIASZ, S. (2015). Opakowanie jako instrument promocji wioski tematycznej. Agronomy Science, 70(3), 49-57. Pobrano z https://www.czasopisma.up.lublin.pl/index.php/as/article/view/573

HALINA LIPIŃSKA  hllpl@yahoo.com
Katedra Łąkarstwa i Kształtowania Krajobrazu, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie ul. Akademicka 15, 20-950 Lublin  Polska
MAŁGORZATA GOLIASZ 
Katedra Łąkarstwa i Kształtowania Krajobrazu, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie ul. Akademicka 15, 20-950 Lublin  Polska
RAFAŁ KORNAS 
Instytut Nauk Rolniczych, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie ul. Wojsławicka 8b, 22-100 Chełm  Polska
SYLWESTER GOLIASZ 
Katedra Łąkarstwa i Kształtowania Krajobrazu, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie ul. Akademicka 15, 20-950 Lublin  Polska


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0


Artykuły są udostępniane na zasadach CC BY-NC-ND – uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych.
Przysłanie artykułu do redakcji oznacza, że nie był on opublikowany wcześniej, nie jest rozpatrywany do publikacji w innych wydawnictwach i jeśli zostanie zaakceptowany, nie będzie opublikowany gdzie indziej w tej samej formie bez pisemnej zgody.
Autor podpisuje oświadczenie o oryginalności dzieła, wkładzie poszczególnych osób i przeniesieniu praw autorskich na wydawcę.